Selamat Datang ke Laman Rasmi Alumni MRSM Tawau, Sabah! Semoga Laman ini memberi INFO kepada anda semua. Salam dari kami, Alumnians MRSM Tawau, Sabah. ( ALMART )

Peguam

Posted by alumnimrsmtawau On 2:30 PM



Ada bermacam-macam program asasi atau matrikulasi yang menawarkan asasi atau matrikulasi undang-undang. Antaranya matrikulasi undang-undang UIA, tamhidi syariah atau undang-undang USIM dan juga asasi undang-undang yang dikendalikan oleh Kementerian PengajianTinggi Malaysia (KPTM) dan juga asasi undang-undang kendalian UiTM.

Dulu saya apply UPU dengan memilih asasi undang-undang KPTM. Program ni adalah persediaan kepada mana-manastudents yang berminat untuk membuat ijazah sarjana muda undang-undang yang akan ditempatkan di beberapa IPTA terpilih antaranya UM, UKM, UUM dan UDM.

Nak tak nak, sepanjang seseorang tu belajar asasi undang-undang KPTM yang mana mereka semua akan ditempatkan di UiTM Shah Alam selama 2 semester atau 1 tahun. Mereka wajib mendapat sekurang-kurangnya CGPA 3.5 dan MUET at least band 3. Syarat kelayakan tu mungkin akan naik dari tahun ke tahun bergantung kepada tahap atau prestasi pelajar-pelajar masa asasi.

So, after dah habis asasi undang-undang KPTM, mereka kena online UPU sekali lagi bagi meneruskan pengajian mereka pada peringkat ijazah sarjana muda undang-undang berdasarkan kepada mana-mana universiti yang mereka nak dan sesuai dengan kelayakan mereka. Tapi jangan risau, rezeki ada di mana-mana InsyaAllah.
Penjelasan Kursus:
Bila bercerita soal ijazah sarjana muda undang-undang, ijazah ini memerlukan anda untuk menghabiskan 4 tahun pengajian bermakna anda perlu menghabiskan 8 semester. Tapi, harus diingatkan lain IPTA lain caranya. Macam di UUM, degree lawyang ditawarkan adalah menjurus dalam bidang sivil semata-mata, bermakna mana-mana pelajar yg boleh membuat double degree iaitu sivil dan syariah, sistemnya mungkin berlainan.

Mana-mana students yang buat double degree syariah dan sivil, mereka boleh practise di kedua-dua bidang. Itu yg saya tahu setakat ini. Tapi jangan risau. Kalau anda berminat secara mendalam dan wujud inisiatif sendiri, InsyaAllah anda boleh melakukannya.

Dalam anda belajar degree law, anda akan didedahkan kepada pelbagai subjek law yang mungkin anda dah taw dan tak tahu. Subjek-subjek seperti constitutional law, criminal law, tort law, business law dan sebagainya yang perlu akan diajar kepada anda.

Antara aktiviti yang anda boleh join ntuk memantapkan anda sebagai future legal practitioner adalah mooting, mock trial dan debat undang-undang. Apart from that, anda juga akan menjalani praktikal sama ada di mahkamah atau mana-mana tempat yang memerlukan khidmat nasihat guaman dan untuk perkara ini. Jangan risau, universiti tempat anda belajar law pasti akan membantu.

Cabaran:
Cabaran, emm seperti biasalah. Seseorang law student tu wajib menguasai bidang teori dan juga praktikaliti undang-undang secara holistik. Maksudnya setiap law student perlu menguasai bagaimana nak menghubungkan teori undang-undang yang mereka pelajari dengan realiti hidup yang berlaku sama ada praktikali undang-undang berlaku selaras dengan teori atau tidak.

Apabila ada masalah berlaku, maka students patut mengetahui bagaimana untuk membetulkan masalah tu. Lecturers akan beri bimbingan dan law students pun patut banyak melakukan inisiatif sendiri untuk memantapkan pengetahuan teori dan praktikaliti undang-undangnya. InsyaAllah boleh.

Peluang Kerja:
Habis pengajian anda, anda mempunyai banyak peluang sama ada untuk melakukanchambering atau menyambung pengajian anda kepada peringkat yg lebih tinggi mungkin kalau anda berminat untuk menjadi lecturer atau sebagainya. Apapun, mindset yang perlu diubah ialah tidak semestinya seseorang yang belajar law tu perlu jadi peguam.TIDAK SAMA SEKALI!

Peluang kerjaya dalam bidang undang-undang sangat meluas kerana bidang undang-undang adalah merupakan kursus sastera profesional, bermakna peluang kerjaya merangkumi banyak aspek yangg memerlukan praktikaliti undang-undang. Bukan sahaja peguam, bahkan seseorang tu boleh menjadi legal advisor, judges, magistrates,PTD dn banyak lagi.

Sebenarnya, peluang kerjaya tu biasanya berdasarkan pada explanation dari lecturers, seniors or any other sources yg law students patut tahu bagaimana nak search. InsyaAllah,anda semua akan mengetahuinya jua nanti!

Subjek SPM yang perlu dikuasai:
Jadi my simple advice, before or after finishing SPM, trylah untuk pastikan sume subjek SPM kredit and make sure that Bahasa Melayu, English, Sejarah at least dapat A2. Bukan apa, budak makin lama makin pandai. So try to do the very best in youur SPM!


Muhammad Amin Firdaus bin Mashudi,
Ijazah Sarjana Muda Undang-undang,
Universiti Utara Malaysia (UUM)

Sumber : Laluan Kerjaya

Comments
0 Comments